Om 10 år har alla en minidator som iPad med WiFi och GPS. Webbläsaren blir den gemensamma standarden oavsett hårdvara och andra specialprogram. Lärare använder GoogleWave liknande tjänst för att samla elevernas information oavsett använd tjänst och språk.
Taligenkänning blir bättre för behövande och ökar möjligheten att nå yngre/nya och äldre användare. Vem kunde tro att talböcker skulle bli storsäljare? En röstorienterad digital lärare blir verklighet, hårdvaran finns redan idag i många hem (PS3). Kanske är tangentbordet förlegat redan om 10 år?
Augmented reality ("överlagrad verklighet" red. beteckning) används mer redan om 5 år i lärandemiljön. Om 5-10 år kommer webbkamera ge möjlighet att interagera med 3D i vanlig dator. Kunskap blir fysisk. Ger andra möjligheter och krav för visualisering av information. Om 10-15 år är alla är uppkopplade (Wall-E) och byter klassrum med en musknapp.
Kunskap ON DEMAND. Digitala lärresurser publiceras öppet som legobitar och resultatet personlig oavsett intresse. Alla behöver inte stöpas i samma form, behovsbaserad kunskap ("10-14 jobb innan 38år"). Global kollaborativ kunskap där identiteter inte är bundna till tid och rum. Samhället förändras i förlängningen till 24h.
Den som inte är sökbar existerar inte, ingen identitet = inget formellt intyg/betyg. Skillnad mot idag där ingen identitet = ingen tillgång till formell kunskap. Det gamla utbildningssystemet med formell kunskap får mindre betydelse för identitetsbildning och på arbetsmarknaden.
Men man ska också komma ihåg att allt tar dubbelt så lång tid innan ny teknik finns på marknaden. Moores lag gäller inte digital delaktighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.