2010/06/07

Informellt lärande i communitys

Med informellt lärande i communitys menas det som inte behöver ske i ett klassrum en viss tid en bestämd dag i veckan, intressedrivet lärande. Med informellt lärande tas den "generaliserade andres" attityd (Mead), individen lär sig av gruppen som den tillhör.

Förut var urvalet av grupper för informellt lärande starkt begränsat till tid, plats och syfte. En studiecirkel var förlagd på en helg eller kvällen efter jobbet och kostade pengar. Den geografiska platsen begränsade utbudet (yrkesinriktade ämnen fanns bara i storstäderna). Syftet var bestämt, att få en titel, högre lön eller status, eller gå med i en gemenskap e.x. ett politiskt parti (bra bok här)

I och med digitala gemenskaper på nätet har tillgången och syftet förändrats radikalt från en generation till en annan. En person har idag full tillgång till fakta på Internet som förut bara fanns i tryckt format i en dyr bok. Individen kan befinna sig var som helst i världen och komma åt samma information (med undantag från Kina, var intressant upplevelse att inte komma åt Facebook där), oavsett tid på dygnet.

En annan stor skillnad är att individen kan byta grupp (även avsluta sina studier). Identiteten är inte lika bunden till en enskild grupp som förr, det är onormalt idag att bara tillhöra en grupp. I och med fler och fler grupper en individ tillhör, desto större och bredare blir det informella lärandet.

Informellt lärande sker även i spel. Industrin har ändrat form från att vara maskinbundna programvaror för individorienterade upplevelser, till att bli multiplayer onlinespel som World of Warcraft (intressant forskning av Göran Lange) och monetära utvecklingsmiljöer som Second Life. Möjligheten till informellt lärande är förmodligen större än i gamla textbaserade communitys. Det vore intressant att se en kvalificerad gissning till varför Lunastorm tappat sina användare. Blev det övervakat av föräldrar (rolig film här), oetiskt med reklam till barn, geografiskt bundet? Och har användarna flytt till facebook, Twitter eller spel som WoW?

Även utbildningar med en fast läroplan och tydligt mål blir nu mer och mer individanpassade med flexibelt lärande, exempel P2P University som arbetar med en flexibel plattform för lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.