Kort reflektion efter uppgift 1b om Web 2.0.
Verktyg/applikationer som Google Docs, YouTube, Flickr, Slideshare, Blogger, Wordpress, Twitter, Delicious m.m. passar bra för att lyfta fram Svensk OER i olika kontaktytor för intresserade. Som lärare är det bra att ha webbaserade verktyg som stöd för undervisningen och social kontaktyta även utanför klassrummet.
En svaghet jag ser för lärare att alltid vara nåbar är att förväntningarna ökar att läraren ska jobba dygnet runt. Det handlar om att jobba smartare, inte hårdare, för att få mer tid till de elever som inte klarar sig utan ett fysiskt klassrum IRL. Fler exempel från lärare om tidsbesparande processer med hjälp av IKT behöver lyftas fram, inte bara möjligheterna med ny teknik.
En nackdel att använda verktygen i studier och yrkesliv är när behovet av flera identiteter behövs för att skilja på olika målgrupper (klassrum/avdelningar/kunder). En lärare kan behöva skapa flera dokument som bara är delade mellan lärare och en viss klass, eller en blogg som bara klassen kommer åt, ett professionellt twitterkonto med enbart information om skolan.
Med bara ett konto tvingas användaren till självcensur. Med handen på hjärtat, vilken lärare vill använda sitt privata Twitterkonto där meddelanden om privatlivet blandas med kommentarer om klassens arbeten, öppen för alla elever, föräldrar och kollegor att läsa?
Problematiken för en elev blir när denne byter klass. Måste eleven skaffa en helt ny e-postadress och tappa sina gamla kontakter knuten till den, bara för att kunna öppna en ny tom arbetsyta för en ny målgrupp? Många tjänster identifierar en person genom en e-postadress och erbjuder enbart ett konto för denna adress.
Ett praktiskt förslag på en lösning att är att använda e-post alias med prefix beroende på målgrupp för e-post, ex. fb1.larslarsson@minskola.se, fb2.larslarsson@minskola.se, tweet1.larslarsson@minskola.se osv. Dessa e-postadresser vidarebefordrar meddelanden till mitt riktiga konto - larslarsson@minskola.se, och i sin tur kan läsas genom (pop3) i min helt privata Gmail eller Hotmail.
(Tack John för bra video om referenser i Word.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.