2010/07/27

Reklam i sociala media, "The Long Tail"

Twitter är senast ut att sälja sina användare till reklamföretagen. Twitter som tidigare varit motståndare till reklam (artikel från 2009) har nyligen bytt taktik och vill finansiera sin verksamhet med reklam (SvD 2010). Men vad handlar reklam i sociala medier om egentligen? Vad har användarna för makt i sammanhanget?

Kompisreklam och "Long Tail"
Användare är konsumenter och får använda en tjänst (ex. Facebook, Twitter, Spotify) gratis mot reklamutrymme. Det är en guldgruva för företagen som vill sälja reklam att få tillgång till ett socialt nätverk. Någon som köper en produkt rekommenderar den till sina vänner (social marknadsföring) ex. Blondinbella. Vänner har ofta samma intresse och förmodligen intresserad av samma produkt. Hur en klumpig och dyr iPhone blev en storsäljare kan bara förklaras med kompisreklam.

Teorin bakom marknadsföring genom Web 2.0 kallas "Long Tail" som enkelt förklarat är din personliga godishylla framme vid kassan. Erbjudande utifrån angivet intresse och var du bor men även tidigare besökta webbsidor, nyckelord i dina bloggar och profilsida mm kan användas för att ge dig så attraktiva erbjudanden som möjligt. "Tidigare kunder köpte även detta" är en enkel variant, där affären kommer ihåg vad kunder visade intresse för produkter genom köp. På så sätt ökar försäljningen av produkter som annars skulle bli bortglömda.

Användarens makt - "Wisdom of Crowds"
Genom att analysera vad miljontals användare tycker och tänker kan företag uppskatta hur konsumenter ser ut och kallas "Massans Vishet" eller "Kollektivets Vishet". Vad som sägs om ett varumärke och vilka bildar opinion som trendsättare. Föregångare är sponsring av stjärnor i film och TV av varumärken. Med Web 2.0 och sociala nätverk kan även mindre grupper (Long Tail) nås av reklamföretagen.

Massan har även makt. Riktigt intressant blir det när användare slutar använda tjänster ex Twitter och ger signaler om vad användaren accepterar (IDG 2009). Tappar Twitter mark pga reklam, bra sommarväder eller något helt annat? Oavsett orsak är det bara makt om användarna vet om det och slutar ge bort sin digitala information helt gratis, då är det risk för en Web 2.0 - bubbla.

I sammanhanget samhälle och politik har "massan" betydelse för opinionsbildning. Ett känt exempel är Obamas kampanj som slog stort på Web 2.0 trumman. I Sverige tar Politometern pulsen på bloggande politiker och gör samhället mer transparent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.