2010/10/31

Digitala läromedel

Under veckan har jag provat ett program speciellt för att ta fram digitala läromedel - "Lectora" från Trivantis. Syftet är att ta fram en interaktiv presentation med kontrollfrågor som kan användas på webben och fristående utan Internet.

Det var enkelt att komma igång med Lectora. Vid en första blick liknar det en variant av Office PowerPoint men har helt andra möjligheter att strukturerar sidor och navigation. Bilder och texter kan göras interaktiva med en uppsättning kommandon, ex. navigering bland sidor, starta en film, visa/dölja ett objekt.

Den viktigaste biten är möjligheten att göra ett självrättande test. Det finns en del spännande möjligheter till interaktivitet här men jag valde genomgående att använda mig av flersvarsalternativ i frågorna. Programmet är även SCORM-kompatibelt. Det innebär att hela projektet med självrättande test kan läggas till i ett LMS ex. Moodle och testresultat sparas till användarens profil.

I planeringen av projektet för ett läromedel hade jag många goda idéer. Tillgången till existerande material och bilder under någon form av Copyleft fick avgöra. Jag valde tema "återvinning" för hushåll med en boende eller elev i grundskolan som tänkt målgrupp.

Det finns mycket fakta kring ämnet även om det var sparsamt med användbara bilder under på Creative Commons i det temat. Jag börjar ana att de flesta bilder "out there" inte är användbara i en egen OER produktion. Att frilägga objekt eller göra om dom till illustrationer tar helt enkelt för lång tid jämfört med att köpa loss bilder från en bildbank, för den med budget.

En färdig körbar version med självrättande test kommer här under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.