2010/11/02

OER om återvinning

Nu är testprojektet klart med tema "Återvinning för hushåll"!
Körbar fil för Windows, projektfiler och källor finns här:
http://www.friutbildning.se/arkiv/recycle.html

Jag använde en testversion av programmet Lectora för att bygga projektet med sidor och ett kunskapstest. Projektet exporterades sedan till en körbar fil och en SCORM-kompatibel ZIP-fil. ZIP-filen testade jag i en egen Moodle installation och det fungerade bra.

I förberedelserna för projektet samlade jag in information från Internet och strukturerade sidorna i PowerPoint. Jag kunde ha lagt upp min PowerPoint fil på en webb2.0 tjänst men inte kunnat göra ett kunskapstest. Å andra sidan är en möjlighet att länka från en presentation till tjänsten "Testmoz" som Charlotta Wasteson tipsar om här.

Reflektioner efter övningen är att lärresurser finns i många varianter. Att producera ett någorlunda omfattande material kräver flera olika kompetenser; källkritik, verktyg, bildbehandling, (video), innehåll och lauoyt. Det svåraste tyckte jag var copyarbetet (skriva något nytt utan att det blir plagiat) till en bred målgrupp som folkbildning.

Jag tog en del egna bilder men bestämde mig för att använda gratisbilder istället, extra viktigt med källhänvisning. Jag sökte extra mycket på egna frågor som det inte var enkelt hittade svar på, ex. om lågenergilampor och försökte göra texten intressant och lyfta det positiva med återvinning.

Det tog mer tid än jag hade förväntat och ändå hann jag inte testa extra roliga kunskapstest varianter med dra och släppa bilder i Lectora och infoga video. Det hade varit spännande. Men någonstans gick gränsen för vad som räckte för att bli ett återanvändningsbart läromedel :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.