Ett digitalt lärobjekt kan vara texter, bilder och mediafiler som används för att öka kunskap. Ett lärobjekt förmedlar information (passiv, linjärt) eller tränar ett kunskapsområde genom (interaktiv) övning. De kan användas för diskussion gemensamt i ett klassrum eller enskilt i en dator.
Det finns en hel del lärobjekt även för att producera lärobjekt, i form av ex. filmer och handledningar om olika lämpliga programvaror. Folkbildningsnätets Verktygslådan och Skolverkets Multimediabyrån är bra webbplatser som ger en god teoretisk grund och praktiska övningar i olika verktyg. Verktyg som oftast är gratis eller redan finns i datorn.
I sammanhanget måste jag nämna förträffliga Länkskafferiet med massor av länkar, bra inspiration för att se vad som redan finns inom ett ämne. Kunskapsnavet verkar vara en bra tjänst men valt att ta betalt. Tre professionella verktyg för att skapa presentationer och E-learning är TechSmith Camtasia Studio, Lexicon Lectora Inspire och Articulate Studio. Verktygen finns som testversioner.
Jag funderar på spelet Trivial Pursuit som ett lärobjekt. Spelet förmedlar information och ökar kunskap för deltagarna. Jag tycker det blir riktigt intressant när flera personer är i samma lag då diskussionen finns med och tränas att hitta ett svar inom ett kunskapsområde. Sugata Mitra har tittat på vad barn kan lära tillsammans med en enda dator genom diskussion. Kombinationen av spel för kunskap är ett kraftfullt verktyg, se gärna en TEDföreläsning här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.