2010/10/24

Upphovsrätt - Att stoppa piratkopiering

Vid sidan av debatten om tekniken ska vara olaglig eller inte och hur ungdomar ska fällas eller frias, måste man ändå ställa frågan hur det istället går att göra något bättre?

När Napster kom med sin tjänst för att kategorisera och dela musik jämnades webbplatsen med marken av mediebolagen. Ur spillrorna växte iTunes och Spotify fram som leverantör, mot betalning. "Cut the middleman" (American Gangster) når publiken direkt med bättre produkter till ett bättre pris. Leverera på konsumentens villkor till mottagarens "bärande media" oavsett om det är dator eller mobil.Vad är alternativen inom film och spelindustrin?

Först och främst handlar det om tillgänglighet. TV-serien "The Event" visas samtidigt i flera länder. Tittarna kan diskutera med vänner i andra länder utan att någon stängs ute och lockas till att ladda hem piratkopior för att vara en del av den sociala gruppen. Jag skulle kalla det för ett lyckat experiment i “social regionskodning” av media, istället för begränsande regionskodning enligt handelsavtal, och påverkar förmodligen efterfrågan av piratkopierat material.

Det handlar även om pris och teknik. Flera tjänster för att visa “Video on Demand” finns färdigutvecklade med diverse olika alternativ för betalning i en prisklass normalt runt 19-59:-. YouTubes enorma framgång visar att konsumenterna accepterar filmer som strömmas från en server istället för att ladda ner materialet.

Om tillgängligheten och priset stämmer överens med konsumentens önskemål kommer fler av dagens fildelare gå över till betalalternativ. Det blir en stark konkurrent till The Pirate Bay men ingen stor konkurrens mot videouthyrning (DVD/BR för hemmabion som “bärande media”) eller butiksförsäljning (fysisk produkt av kulturell betydelse).

Hur borde prissättningen se ut? Jag resonerar att hyra för ett dygn ska optimalt vara 23:-. HyrDVD kostar runt 20-lappen i videobutiken. En köpt DVD ses kanske 3 gånger. En ny DVD kostar runt 169:-, första året finns ett andrahandsvärde för en fysisk produkt på säg 100:-, det ger (169-100)/3 = 23:- för en digital version. En film som är ett år gammal kostar 129:- men lågt andrahandsvärde, säg 60:-, och ger då (129-60)/3 = 23:-.

Men med så liten marginal kan väl inte företagen tjäna på verksamheten med omkostnader för anställda, teknik och bandbredd? Jag påstår att det är möjligt att gå med en enorm vinst på detta sätt. Dels är digitalisering av en film ett engångsjobb som kan automatiseras, dels sparas enorma pengar på tillverkning, lagerhållning och frakt. Olika specialversioner av filmer kan ge konsumenten anledning att ändå köpa en fysisk produkt som ger mervärde. Om piratkopiering anses vara en stor förlust sparas även där pengar. Även miljövinsten blir betydande om det tillverkas färre produkter som fraktas över hela jorden.

Förslaget ovan bygger på "the Long Tail", en affärsmodell som Amazon.com bevisat fungerar oerhört bra och ligger rätt i tiden för dagens konsumenter. Fortfarande är den rådande affärsmodellen byggd på vinstmaximering som exkluderar konsumenter med högsta möjliga pris efter betalningsförmåga på en marknad (i ett land). En reflektion är att SJ tar ut högre pris när det är få biljetter kvar och SF låter hellre 15 biobesökare betala fullt pris och gå med förlust (?) än sänkt pris och fylla salongen med 70 besökare och gå med vinst.

Hur ser det ut på spelmarknaden? Där har det blivit bättre med en ny generation onlinespel på Internet. Det är interaktivt och dynamiskt, något som spelare över hela världen älskar och engagerar sig helhjärtat exempelvis i succéspelet World of Warcraft. Spel till spelkonsoler och dator levereras fortfarande i butik på skivor och använder olika sätt för att förhindra piratkopiering. Det finns, precis som med DVD och CD, metoder att komma runt skyddet. Tillverkare erbjuder då ett mervärde genom spel över Internet och nedladdningar som bara fungerar med originalet, och ger ett starkt skäl till att inte bryta tillverkarens skydd.

En tydlig samhällsförlust med handelshinder och vinstmaximering är att en ungdomsgeneration växer upp med stigmat att stämplas som brottslingar. Folkrörelsen ger en tydlig indikation att efterfrågan finns om priset (och tekniken) är rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.