2010/10/24

Upphovsrätt - Svensk lag

Upphovsrätten i Sverige består av flera delar som ger skapande personer/företag ensamrätt över sitt material och dess användning. Det skyddar skaparen mot att någon använder ditt material som sitt eget eller i vinstsyfte. Men det finns undantag som regleras i lagen och ger medborgaren rätt att göra en kopia för privat bruk, dvs utan kommersiellt syfte.

Enligt svensk lag är det tillåtet att göra en kopia av ex. en musikskiva och kringgå kryptering och spärrar för att lyssna eller titta på innehållet ex. i en dator. Det är även tillåtet att göra en kopia till familj eller vänner, med vissa undantag:

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock). Man får inte heller kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.” - Regeringskansliet 2010

Notera speciellt “sin familj eller sina vänner”. Det är här frågetecken uppstår. Jag kan dela med mig av mitt lagligt inköpta material med undantaget i lagen oavsett vad upphovsrättsinnehavaren tycker. Personligen tycker jag att det ska gälla ett förbud mot kopiering om det tydligt är villkoret för försäljning, konsumenten ingår då ett avtal precis som fotograferingsförbud gäller för tillträde till en konsert eller ett museum. (Däremot visas inte förbudet tydligt vid köp av media och biljett och då är min åsikt att köpet ska kunna reklameras vilket inte finns något stöd för i lagen.)

Säg nu att jag vill ge en kopia av min lagligt inköpta musikskiva till min barndomsvän på andra sidan jordklotet. Om jag skickar filen digitalt befinner jag mig i en farlig gråzon. Mottagaren måste se till gällande lagar i det egna landet, och enligt svensk lag får jag inte dela ut någon annans upphovsrättsmaterial på Internet genom ett fildelningsprogram.

Formuleringen gör det i praktiken omöjligt att skicka filen med något program i datorn (FTP, webbläsare, e-post, dropbox som exempel). Det är här det är lätt att hamna i hårklyveri, om jag inte får skicka en “fil” är det ett kryphål att skicka bara databitar. Varken den som skickar eller tar emot databitar bryter mot lagen.

Det är då upp till rättighetshavaren att bedriva spaning och presentera bevis för en myndighet som kan bryta min integritet och genomsöka min data, och bevisa vad jag inte har köpt eller fått på laglig väg av en vän. Det hela ska ske på ett sätt så att ägaren i sin tur inte gör något olagligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.