2010/12/09

Slutprojekt pågår...

Slutprojektets frågeställning är: var finns lärresurser för vanliga människor?


Projektet - kvalitativ länksamling
Det som verkar saknas idag är en startyta, en portal, för allmän kunskapsbildning. Det finns redan olika varianter av länksamlingar och register, en hel del inom skolvärlden och andra inom kultur. Utmaningen med projektet är prova om det går att göra på något annat sätt.

Tekniken jag använder är ett öppet webbsystem (Joomla) som behöver anpassas något. Med begränsad tid tror jag ändå att det blir ett intressant test. För att avgränsa slutprojektet är målgruppen som jag intervjuar seniorer nära eller efter pensionsåldern. Jag tror att man måste förstå de äldres dator- och Internetvana för att få perspektiv på vår digitala samtid.

Bakgrund
Under kursen har jag blivit positivt överväldigad av alla resurser som finns för läromedel och produktion med hjälp av verktyg på Internet. Jag har fått djupare insikt i en värld för skolor, universitet och bibliotek. Nu undrar jag hur det går att nå vanliga medborgare med lärresurser som är allmänt tillgängliga. Alltså OER (öppna lärresurser) för folkbildning med hjälp av ett öppet Internet.

Genom att undersöka äldre inför slutprojektet får jag en bild av den digitala generationsklyfta som finns och återkommer generation för generation. Jag påstår att de unga idag förr eller senare går från att vara digitalt infödda till att bli digitala turister. Internet och användningen av Internet är inte statisk, ingen vet hur det ser ut om 10 år.

Lite tillkrånglat kan man säga att jag undersöker vår samtid i relation till en möjlig framtid som baseras på vår historia. Det ger ett bredare perspektiv och förståelse än vad bara historia och datakunskap kan ge. Vid närmare eftertanke borde "framtidskunskap" införas som ett nytt ämne i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.