2012/07/16

Nätkulturer och delningskultur (CC BY) (CC BY+T)

En inlämning till kursen har fallit bort då moment 1c har gjorts om till en gruppuppgift. Det var en intressant sammanfattning av tankar och källor om Nätkulturer och Digitala Identiteter.

Ett utdrag från inlämningen som relaterar till delningskultur med reflektion om Creative Commons och delningskultur:

"I en högre grad av nätkultur vill jag placera tjänster som främjar identitetsbildning, inte bara delning. ”Sharing4feedback” eller ”Share2learn” istället för det identitetslösa ”Sharing is caring”. Användare kan skapa en delad digital identitet som utvecklas med respons på det material som delas, i samklang med eller helt frånskilt från min lokala identitet."

Jag tror att CC har lyckas till viss del p.g.a. kravet att ange upphovsmannen, men för att lyckas ännu bättre behöver licensalternativet "+P" skapas och en struktur som gör det möjligt att hantera länkar (Trackbacks el. Pingbacks) och kommentarer till material under CC. Det var relativt enkelt att göra genom att använda en öppen plattform som Wordpress, konceptet testat på webbplatsen här.


Samtidigt blir jag fundersam till hur "cred" ges i verkligheten när en ny tanke som denna tas fram. Om den visar sig bra och enkel att genomföra (Trackbacks), vem kommer då ange en obetydlig student vid ett universitet som källa? Därför är hela detta inlägg märkt som "CC BY", använd gärna men ange upphovsmannen.

Här är en länk till min inlämning publikt här då den inte kan användas av andra studenter längre.

(Inlägget uppdaterad 2012-08-13)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.