2010/07/28

Reklam i skolan?

Är det konstigt om läromedel, skolböcker och matsal blev sponsrade när allt annat är det? Till skillnad från reklam i tunnelbana och offentliga utrymmen där du inte har något alternativ, erbjuder fler och fler web 2.0 verktyg reklamfria alternativ mot betalning.

Det låter känsligt om McDonalds sponsrar matsalen eller Apple sponsring av elevernas datorer. Men, jag måste fråga mig själv varför är jag så emot sponsring. Det sker ju ändå överallt på Internet, TV och i samhället. Det är en tillverkares önskedröm att skapa morgondagens konsumenter redan i skolan.

Jag sammanfattar mina funderingar här, kommentera gärna.

För sponsring
+ Kostnad. Skolan sparar pengar som kan läggas på fler lärare, nya läromedel, bättre miljö etc.
+ Aktuellt material direkt från tillverkaren. Specialkompetens.
+ Näringslivet blir engagerad i eleverna, framtida arbetskraft.
+ Standard. Lättare att lära en produkt/lärobok som alla kan, billigare support.

Mot sponsring
- Kostnad. Företag (Apple) lockar användare till köp av fler produkter av samma tillverkare.
- Identitet. Unga människor knyter märket till sin identitet för hela livet, nostalgi effekten.
- Objektivitet. Finns inga konkurrerande varumärken saknas livsviktig jämförande diskussion.

Krav för reklam i skolan?
* Sponsring i form av reklam går inte att undvika och det är omöjligt att skydda barnen. Därför är det livsviktigt att även unga barn övas till en kritisk hållning till reklam och varumärken, inte bara till texter på Wikipedia.

* Sponsring får inte ske ensidigt. Lagar om monopol måste även gälla skolan, ett enskilt varumärke får inte bli dominant i ungas vardag. Det vore förödande om skolan trimmar konsumenter till ett enda varumärke.

* Öppen standard och valfrihet. Material som produceras med hjälp av utrustning måste gå att använda även utanför skolan, i andra produkter. En mardröm är att även hemmet måste köpa samma produkt för att delta i skolan. Även läromedel måste finnas tillgängligt öppet för granskning och diskussion även utanför klassrummet.

* Reklamfria alternativ. Det måste finnas möjlighet att använda produkter/läromedel utan reklam. Det är enkelt att klistra över en logga men omöjligt att dölja i digitalt material. En tänkbar lösning är digitalt reklamfritt alternativ men sponsrad utskrift som kostar pengar. Det är inget ovanligt i sportaktiviteter för juniorer.

Diskussion
Allt kostar pengar. Skattebetalarnas pengar, men även elevens/hushållets pengar för konsumtion. Ungas värderingar är (förhoppningsvis) annorlunda än vuxna som har tränats i källkritik. En ung människas koppling till ett varumärke är förmodligen starkare än en vuxen och inte lika rationell som en del av grupptillhörighet och identitetsbildning.

På vilka villkor får reklam finnas i skolan? Finns det redan nu, vem utvärderar kostnad, effekt och vinst av reklam för unga? Kan ett alternativ till vinstdrivande reklam vara avdragsgill sponsring för företag till skolan?

3 kommentarer:

  1. Hej Lars!
    Ett mkt givande inlägg...det är de övriga också:).. Jag blev väldigt impad över din länksamling... Har tittat igenom ALLA och lagt till de flesta länkar själv. Gillade verkligen Johns föreläsningar... för att inte tala om alla andra...matte och fysiksidan var ju toppen:)...

    Mycket givande inlägg och för att jag inte skall missa ngt av dem...har du fått en "följare":)...

    Hälsningar
    Anna-Lena Andersson

    SvaraRadera
  2. Tack Anna-Lena :)

    Ett till bra inlägg i debatten om reklam i skolan av Kristina Alexanderson http://www.kristinaalexanderson.se/?p=4281

    SvaraRadera
  3. Ett till tänkvärt inlägg av Kristina. Hur skyddas ungas integritet på sociala nätet? http://www.kristinaalexanderson.se/?p=4739

    SvaraRadera