Nu är arbetet snart avklarat med slutprojektet Fri Utbildning.
Slutprojektet består av 1. en intervjustudie med 3 seniorer med olika bakgrund om deras väg till kunskap och motivation till kunskapsbildning, samt 2. projektarbete med en webbplats som samlar kunskapslänkar och stimulerar målgruppen att ta del av och dela kunskap.
En preliminärt fynd är att olika intervjupersoner delar samma behov av
utbildning, av personliga behov eller i karriären. Behovet av kunskap
och utveckling tar sig olika uttryck, beroende av ekonomi, livssituation
och samhällets struktur för hur och vem som får studera. Jag upplevde
även att en muntlig historia med biografisk metod till viss del stärkte
självkänslan hos intervjupersonen när denne fick reflektera över sin
samlade kunskap.
Perspektivet utgår ifrån livslångt lärande och digital delaktighet. Intervjustudien gjordes som en kvalitativ semi-strukturerad studie med biografisk metod. Intervjupersonen fick en kort introduktion om syfte och metod för att sätta ramarna för samtalet. Sedan fick personen svara på frågor från en mall om sin användning och kunskap om internet som hjälper till att befästa ämnet. Svaren på frågorna i mallen användes för att jämföra de olika personernas upplevda kunskap om och faktisk användning av internet.
Efter introduktionsfrågorna fick personen berätta om sin kunskapsbildning från grundskola till dagens utbildning, formell som informell kunskapsbildning, enligt intervjumetoden muntlig historia. En intervjuperson blev själv förvånad över hur mycket han hade utbildat sig när även uppdragsutbildning, studiecirklar och informell utbildning räknades upp.
Slutligen fick intervjupersonen berätta om sina egna erfarenheter och tänkta möjligheter till studier och kunskapsbildning genom internet. Här uppmärksammade jag teknik men primärt personens behov av att hitta kunskap som denne inte kom på själv med stöd från den tidigare biografiska intervjudelen om livslångt lärande.
Att redan i början sätta ramarna för samtalet är av tidigare erfarenhet viktigt då annars ett samtal riskerar att bli en hel biografi med intervjupersonens hela levnadsberättelse. Det är svårt att transkribera och sammanställa i en rapport med för mycket ovidkommande innehållet.
En semi-strukturerad kvalitativ intervjustudie var bättre än en kvantitativ enkätundersökning då intervjupersonerna i detta fall fick reflektera över svaren och upptäcka nya svar genom den biografiska delen som annars inte hade kommit fram. Intervjuledaren behöver tänka på gränsen mellan coaching och övertalning, coaching att svara inom rätt område men inte uppmana till eller projicera "rätt svar" så som intervjuledaren har förväntat sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.